Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přichází s řadou změn. Tyto změny by měli znát nejen řidiči, ale také třeba uživatelé elektrických koloběžek.
Povinné ručení musíte uzavřít ze zákona. Chrání vás jako řidiče, způsobíte-li dopravní nehodu. Nejen v případě škod na majetku, ale také pokud dojde k újmě na zdraví třetích osob. Prostřednictvím nového zákona nyní musí Česko implementovat takzvanou motorovou unijní směrnici z roku 2021. Právě na konci letoška je nejzazší termín. Jaké novinky nás čekají?
Dosavadní minimální limit pojistného plnění se zvyšuje ze současných 35 milionů na 50 milionů korun. Bude platit pro újmy na zdraví i pro majetkové škody. Důvod? Ceny zdravotní péče i další náklady rostou. Stávající limity by nemusely stačit, když dojde k dopravní nehodě s vážnými následky a vysokou škodou.
Vyšší limit bude samozřejmě zahrnut v nově uzavřených smlouvách, týká se ale i smluv stávajících! Klienti nicméně nebudou muset své pojišťovny kvůli navýšení limitů kontaktovat. I pokud by limity pojišťovny nenavýšily samy, zvýšily by se u současných smluv k datu účinnosti nového zákona „automaticky“.
Jestli se povinné zvýšení limitů promítne do ceny pojištění, bude záležet na konkrétní pojišťovně. Podle nynějších informací řada pojišťoven zatím neplánuje ceny navyšovat, pouze upraví limity podle nové legislativy. Pokud u jiných pojišťoven dojde ke zdražení, mělo by se jednat o nedramatickou částku v řádech stokorun. Klienty s běžícími smlouvami se starými limity budou pojišťovny včas informovat o nezbytné úpravě.
Zákon přináší novou definici pojmu vozidlo. Tím se rozšiřuje okruh vozidel podléhajících povinnému ručení. Nově se tak pojištění odpovědnosti může týkat elektrických koloběžek, vozítek typu segway, zahradních traktůrků (jakmile s nimi vyjedete mimo vlastní pozemek), motorových golfových vozítek, pracovních strojů nebo průmyslových zařízení schopných samostatného přemístění či sněžných skútrů a roleb. A to v případě, že mohou jet více než 25 km/h, resp. 14 km/h při současné hmotnosti vyšší než 25 kilogramů. U elektrokoloběžky počítejte s nákladem na pojištění odpovědnosti v řádu stokorun ročně.
Kdo řídí ten platí. Taková je nová vize, kdo povede odpovědnost za povinné ručení. Co to ale v praxi znamená? Když rodič půjčí své auto svému plnoletému dítěti s řidičským oprávněním, tak by mělo být odpovědné za povinné ručení právě dítě, které řídí půjčené auto rodiče. Jak to bude fungovat u firemních aut?
V případě, že je provozovatel zapsaný v TP, je odpovědnost jasnější, zákon ale připouští pověření provozovatele i na základě písemné dohody. Proto s ohledem na právní jistotu doporučujeme, aby kromě písemného pověření proběhl i zápis a případně i výmaz provozovatele do TP tak, aby osoba odpovědná za uzavření pojištění byla určena najisto.
Je jasné, že stát chce touto změnou apelovat na to, aby byli postiženi hlavně provozovatelé vozu (ti co např. způsobí nehodu) a ne vlastníci vozidla, kteří nejsou účastníci nehody.
Další novinkou bude zrušení zelené karty. Vydáte-li se na cesty mimo Českou republiku, jako mezinárodní doklad o pojištění bude zelená karta platit i nadále. V tuzemsku ale tento doklad o zaplaceném povinném ručení nově nebudete muset mít vůbec u sebe. Policisté při kontrole budou mít možnost si vše ověřit elektronicky díky propojení registrů. Tato změna bude platit až od července 2024.
Odkaz na celý článek naleznete zde.
See more news